HTML

Tr2010

utazás Törökországban 2010.

Friss topikok

  • bulentsimsek: Selam János! Umarim gezi cok eglenceli geciyordur. Keske sen gitmeden önce haberim olsaydi ve seni... (2010.04.25. 13:02) Törökországi utazás 2010 - 1.
  • tilavenka: Na gyere csak vissza! Ne feledd a sok, nagy, és leginkább drága ajándékot amit hoznod kell!! Jó ... (2010.04.24. 18:35) Törökország 3.

Linkblog

Archívum

Torokorszag - 12.

2010.05.08. 20:27 olahjan

2010.05.04. (kedd)

Hajnali egykor szalltam le a kamionrol. Azert kicist korabban, mint legutobb, mert akkor volt vagy fel harom is. Bementem a panzioba, s lefelkudtem aludni.

Reggel felkeles utan megcsodaltam az egyik legfiatalabb zeytinadai lakost, Berket, reggeli, eperszedes, majd nemi seta a faluban. Torokorszagban kicsit nagyobb tisztelettel es rajongassal veszik korbe az eperfa teremset, mint Magyarorszagon szokas. Nem csodalhato tehat, hogy a haz folotti sziklakon tolottem kis idot faeper szedesevel.
Meg persze fenykepezkedessel. Sajnos fotokat meg tudok mutatni, mert az USB/memoriam Mersinben hagytam, amikor atirtam a fenykepezogep flash-kartyajarol az adatokat, s porbaltam volna kepeket feltolteni a netre. Omer utanam kuldi, meg a kepek amugy is ott maradtak a fenykepezogep kartyajan, csak a masolatok ragadtak ideiglenesen Mersinben.

A faluban a legjobb, amit lattam, s kimaradt legutobb, egy jelenleg elhagyott regi haz volt. Legutolso hasznalata "hambar" lehetett. (Ha jol emlekezem, ezt a szot hasznaltak arra, amit magyarul hombarkent ismernek: termenytarolo epitmenyvagy nagyobb edeny.) Sajnos tul sok nezelodesre nem maradt ido, mert 11 orakor indult a busz be Antalyaba.

A tengerpart kozlekedese tulajdonkeppen nem rossz, ha azt nezzuk, hogy Mersin/Anamur felol Antalya iranyaba es vissza a zeytinadai panzio elott naponta 50-60 busz is jar, (csak az egyik iranyba!) raadasul egy reszuk Isztambulig, Izmirig vagy Ankaraig is kozlekedik. Am az idobeli eloszlas nem eppen egyenletes, hanem Gausst hiven koveti. Hajnali 2-3 kozott kezdodik a joves-menes, s reggel nyolc utan mar csak 2-3 jar egesz nap, egeszen a kovetkezo hajnalig. Ugyan ez nem a reklam helye, de aki szereti a viszonylag csendes helyet, remek kozlekedessel, az nyugodtan menjen el oda. Egyetlen csoportnak nem tudom nyugodt szivvel javasolni: akik azert mennek Torokorszagba, hogy a hasukat megegessek a napon. A tengerpart ugyan talan meg 200m-re sincs vizszintes iranyban a haztol, am a falu tengerszint feletti magassaga 650m. (Pithagorasznak koszonhetoen tudhatjuk, hogy ez legvonalban meg 681m sincs. Csere a szerpentineknek koszonhetoen olyan 5-7km-es tavot kell legyurni. Csak oda. S ez var a furdozestol elfaradtra visszafele.)

Korsetank utan osszepakoltam, s 10 perccel a vart buszerkezes elott kint voltam az ut melett. Meg volt kb. fel ora varakozasom. A busz kesett, szerintem az utfelujitasok is lassitottak az utjat. Merthogy eppen epitik az utat, az alig ket nyomsavos helyett negy savos lesz. Ehhez eloszor le kell daralni a hegyoldal egy reszet. S kozben bizony rongalodik a regi ut, ami helyenkent valosagos foldutra hasonlitott a felhordasok miatt. Ezt a muveletet mar korabban vegrehajthattak Alanya korzeteben, ahogy kesobb lattam. MErt ott a delre meno ket sav a tengerparton fut, mig az eszakra tartok rendzeresen alagutakon haladnak at. Vagyis: megtartottak a regi utat - uj burkolattal, am egyiranyusitva delre, s melle furtak egy alagutat ket sav reszere az Antalyaba tartoknak. Ez az utam, Zeytinada - Antalya kozott ugyanugy 20TL-ba kerult, mint az
Antakya-Mersin szakasz. Az idotartama is 4 ora volt.

Antalyaba erve az ut kozvetlenul a repuloter mellett visz el, ami utan kovetkezett az en megallom a deepo nevu bevasarlokozpontnal. Oda jott ertem a Haspak-tol Muge hanim.

A cegnel megismerkedtem egy csomo emberrel, sajnos a nevuket elfelejtettem, am Murat beyre, Ishak beyre (o a Haspak vezetoje) es Fuat beyre (o a Sofrak resztulajdonosa) hatarozottan emlekezem. Szinte egesz ido alatt Murat bey volt kiseromul rendelve.

Lattam a hutohazukban egy olyan masinat, ami talan meg a Karagozleresen is tultesz. A gyumolcsbol kivalogatja a rosszat, mossa, majd osztalyozza szin, meret, sulys meg megannyi lehetseges kategoria alapjan. Kb. 100m-t tesz meg az aru a lancon, mig dobozba nem kerul. Murat beyt megtanitottam, hogy mik alapjan kell fizetnunk a kozterheket, ha Magyarorszagon torok paradicsomot vamolunk, s meglepoen ertelmes gyerek, mert alig kellett ketszer-haromszor elmondanom, mar ertette. CSak remelem a megfelelo szemelynek tovabb is tudja adni :)

Fuat bey es Ishak bey kerdezgetett a magyar viszonyokrol, s ott megcsodaltam eletem elso zold paradicsomat. Ez nem az a nemi sargaval beutott eretlenparadicsom-zold, hanem fuzoldre ero paradicsom zoldje. Eloszor azt hittem, rosszul latok. Aztan kaptam egy peldany, megkostoltam, de szerintem pont olyan, mint az normal paradicsom. Aminek viszon mas kisse az ize, az a lementes paradicsom. Az olyan fajta, amibol Murat elottem felnyitott egyet, jol megszorongatta, s egy csepp le sem tavozott a gyumolcsbol. Ez utobbi szerintem nem olyan jo izo, s raadasul semmi illata nem volt. Bar elismerem, hogy szendvicsekben esetenkent praktikusabb a masiknal ez a holland nemesites. Ilyen tapasztalatok szerzese kozepette lefoglaltak nekem egy buszjegyet Kayseribe. Felajanlottak ugyan a repulot is, de ha lehet, nem utazom repulon.

Ket kamion aru ment Ukrajnaba. A ketsoforos torok kocsival nem volt baj (persze, az a jarmu is antakyai volt), hanem az ukrannak a hutoje vacakolt. Kapott a sofor eloleget, majd kulcsatvetelen voltunk, azt a kulcsot leadtuk, majd Antalyanak sajat helyi hires konyhaja nem leven Murat beyjel vacsorazni indultunk a deepo-hoz, am ekkor jott a problema. Nem mukodott az ukran kocsi hutojeben a ventillacio. Tehat vissza Torokorszag legnagyobb piacahoz, ott az ukran jarmuhoz, s elindult a huzavona. Kozben gyorsan a helyi Hatayi vendegloben ettunk, s rohantunk tova, intezni az ukran kocsi gondjat. A vegeredmeny nem tudom, mert jott ertem egy masik Haspakos, aki kivitt rohamleptekben a buszhoz. Kb. 5 perccel indulas elott ertem ki, nem volt meg a jegyem, meg kellett keresni a Kent buszceg pultjat, ott rogton kikuldtek a buszhoz. Alig ultem fel, mar indultunk is. Jegyem nem volt, a buszon fizettem ki a 35TL viteldijat (csak remelem, hogy a Haspak nem fizette ki a jegyet :) )

Az a jarmu volt eddig buszos eletem csucsa: minden uleshez volt sajat kis erintokepernyos szorakoztato kozpont, benne kalandfilm, horror, gyerekfilm, romantikus film, mint helyi/kulfoldi felosztasban, kartyajatek es go, zenehallgatasbol helyi nota (turku), nepzene, klasszikus zene, volt fenykepnezegetesi lehetoseg a feltoltott kepekbol, s a nalam levo mp3 lejatszom zeneit is hallgatthattam USB-csatlakozassal. Megneztem egy torok es egy angol nyelvu filmet, majd aludtam.

 

 

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tr2010.blog.hu/api/trackback/id/tr761983276
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása